Had uw overleden dierbare een uitvaartverzekering?

Nabestaanden weten niet altijd zeker of hun overleden dierbare een uitvaartverzekering had. Voor veel mensen is de dood een onbespreekbaar onderwerp. Het is mogelijk dat de overledene ooit een uitvaartverzekering had afgesloten, maar het bestaan ervan was vergeten of dit nooit heeft gemeld aan zijn/haar dierbaren. Ook kan het gebeuren dat iemand de nalatenschap moet afhandelen van een verre verwante die hij/zij nauwelijks kende en daarmee zeker het bestaan van een polis niet kan weten.

Er zijn gelukkig verschillende manieren om te achterhalen of de overledene wel of geen een uitvaartverzekering had afgesloten.

Achterhalen uitvaartpolis overledene

Om te achterhalen of de overledene een uitvaartverzekering had, is het allereerst van belang de administratie en overige bezittingen van de overledene goed te doorzoeken. Vooral oude polissen zijn nog wel eens gaan dwalen en kunnen op onverwachte plaatsen opduiken. Als er geen uitvaartpolis tussen de papieren van de overledene is terug te vinden, dan betekent dat nog niet dat hij of zij geen uitvaartpolis had. De polis kan zijn zoekgeraakt bij een verhuizing of verloren zijn gegaan door waterschade of brand. Eventuele (oude) bankafschriften leveren dan vaak informatie op over de verzekeringen die de overledene had afgesloten. Of misschien had de overledene een assurantieadviseur die nabestaanden meer kan vertellen.

Verbond van verzekeraars

Als dit alles niets oplevert, dan kunnen erfgenamen en executeurs bij Het Verbond van Verzekeraars een aanvraag indienen voor een zoekprocedure. Hier zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Zo moeten nabestaanden bijvoorbeeld een aantal documenten kunnen overleggen. De zoekservice van Het Verbond van Verzekeraars heeft doorgaans twee tot drie maanden tijd nodig om een uitvaartpolis op te sporen.

Een oude uitvaartpolis terugvinden

Het komt regelmatig voor dat nabestaanden bij het ontruimen van het huis van de overledene nog een oude uitvaartpolis vinden. Vaak staat daar de naam van een verzekeringsmaatschappij of begrafenisfonds op dat al jaren niet meer bestaat. Dat betekent niet dat nabestaanden geen recht meer hebben op uitkering. Oude uitvaartpolissen zijn altijd door een andere verzekeraar overgenomen.

Om er achter te komen welke maatschappij de polis nu beheert, heeft De Nederlandsche Bank (DNB) een lijst opgesteld van oude uitvaartverzekeraars en hun rechtsopvolgers. Wettelijk gezien hebben nabestaanden tot vijf jaar na overlijden van de verzekerde recht op uitkering door een uitvaartverzekeraar.

ubo-register

Wat je moet weten over het UBO-register

Recentelijk is er bij de Tweede Kamer een initiatiefwetsvoorstel ingediend voor het invoeren van een zogeheten UBO-register. In dit artikel vertellen we je alles dat je hierover moet weten!

Lees meer

tweede kamerverkiezingen 2017 finale standpunten

Tweede Kamerverkiezingen 2017: Ziet u de door de bomen het fiscale bos niet meer?

In de aanloop naar de verkiezingen voor de Tweede Kamer worden we bedolven onder verkiezingsprogramma’s. Maar die verkiezingsprogramma’s vertonen grote verschillen in omvang en kwaliteit. De meeste verkiezingsprogramma’s bevatten ook een fiscale paragraaf. Met nadruk op ‘de meeste,’ want bij een aantal partijen blijkt deze compleet te ontbreken. Een aantal partijen zoals de VVD laten zo weinig mogelijk los over hun fiscale standpunten, en andere partijen (waaronder D66) geven hun fiscale paragraaf pas vrij na Prinsjesdag. Helaas worden de fiscale standpunten die wél naar buiten zijn gebracht, gekenmerkt door onzorgvuldigheid, onwetendheid, tegenstrijdigheid en zelfzuchtigheid.

Lees meer

Belastingplan 2017 definitief

Bij de behandeling van het belastingplan 2017 door de Tweede Kamer zijn een aantal wijzigingen voorgesteld. Deze zijn al dan niet of in gewijzigde vorm door het kabinet overgenomen. Het belastingplan 2017 is hiermede definitief voor wat de Tweede Kamer betreft. Inmiddels heeft ook behandeling door de Eerste Kamer plaatsgevonden. Zoals verwacht is het belastingplan 2017 inclusief wijzingen en aanvullingen ongewijzigd aangenomen. De wet treedt overigens pas officieel in werking nadat de Koning deze heeft goedgekeurd.

Het ministerie van Financiën geeft in dit bericht een overzicht van de belangrijkste wijzingen. Hierin treft u zowel de cijfers van 2016 als 2017 aan.

Voor nadere toelichting over de voorwaarden en uitvoering van de wet wordt u verwezen naar de website van de belastingdienst. Op deze website wordt ook meer informatie gegeven omtrent de wijzigingen die zowel voor particulier als ondernemer belangrijk zijn.

U kunt de wijzigingen downloaden (39 pagina’s)

 

Eindejaarsbericht belastingdienst

Checklist aangifte Inkomstenbelasting 2016

Het is een goed gebruik geworden om vooruitlopend op de aangifte Inkomstenbelasting een overzicht te verstrekken van alle gegevens die hiervoor benodigd zijn. Dit is een uitgave van het Register Belastingadviseurs.

Zonder aanspraak te maken op volledigheid kan toch worden gesteld dat deze checklist alle mogelijke voorkomende situaties weergeeft voor wat betreft burgerlijke staat, inkomen, eigen woning, ter beschikkingstelling door de aandeelhouder, overig vermogen enz.

Neem contact met ons op als u twijfelt of een bepaalde situatie voor u van belang is of als u de aangifte zo voordelig mogelijk door ons wilt laten verzorgen.

U kunt de checklist voor eigen gebruik downloaden

Checklist ib 2016

De nieuwe eigen woning regeling

In verband met de vele bepalingen die omtrent de eigen woning van toepassing zijn behoort dit onderwerp tot een moeilijk onderdeel van de Inkomstenbelasting. De nieuwe eigenwoningregeling geldt per 1 januari 2013. Het belangrijkste aspect is wel de beperking van de hypotheekrente aftrek. Ook de zogenaamde bijleenregeling is een lastig onderdeel. Er zijn 10 artikelen die over de eigenwoningregeling handelen. Ook dient rekening te worden gehouden met overgangsrecht e.d.

In de zomer van 2016 heeft de heer Mr Ruben Stam de laatste versie van zijn compendium van de nieuwe eigenwoningregeling samengesteld. Het bevat een artikelsgewijze toelichting van deze regeling. De zesde en laatste editie is bijgewerkt naar de stand van zaken per 17 augustus 2016. Het is een indrukwekkend naslagwerk geworden.

U kunt het compendium van de nieuwe eigenwoningregeling downloaden (152 pagina’s)

Compendium nieuwe eigenwoningregeling – v.2016.1

 

Profiteer van vervallen tijdklemmen

Een van de voorwaarden om onder de huidige regeling een inkomstenbelastingvrijstelling te kunnen benutten bij het tot uitkering komen van een oude kapitaalverzekering eigen woning, een spaarrekening eigen woning of een beleggingsrecht eigen woning is dat tenminste 15 of 20 jaar jaarlijks premies zijn voldaan (de tijdklem). In sommige situaties kan men daar niet aan voldoen. In de wet worden per 1 januari 2017 de vrijstellingen die in de praktijk daarvoor al bestonden opgenomen en uitgebreid. Dat betekent u voortaan altijd gebruik kunt maken van de vrijstelling als u verhuist (van de ene eigen woning naar de andere), ongeacht de verkoopopbrengst. De eis dat u verlies moet maken bij de verkoop van uw woning vervalt.

Daarnaast is een wijziging aangekondigd ten aanzien van de eerder genoemde tijdklemmen. De lage vrijstelling die na 15 jaar premiebetaling van toepassing is komt geheel te vervallen. Om voor de hoge vrijstelling in aanmerking te komen wordt de eis van 20 jaar premiebetaling niet meer gesteld, maar is dan voldoende dat vanaf de aanvang jaarlijks premie is voldaan binnen de geldende bandbreedte-eis (en uiteraard ook aan de andere voorwaarden is voldaan). Heeft u een spaar- of beleggingshypotheek, dan kunt u jaarlijks aflossen (volgens de voorwaarden van de bank) en het restant ineens wanneer het gespaarde of belegde vermogen gelijk is aan de resterende hypotheek zonder dat u uiteindelijk tegen een heffing van inkomstenbelasting aanloopt. De datum van inwerkingtreding van deze wijziging moet nog bekend worden gemaakt.

Los eigenwoningschuld af

Het kan in bepaalde gevallen voordelig zijn om uw eigenwoningschuld (gedeeltelijk) af te lossen. Heeft u bijvoorbeeld nog een gedeeltelijk aflossingsvrije hypotheek met een vrij hoge rente en belast vermogen in box 3 dat u kunt missen? Als het rendement op dat vermogen lager is dan wat u netto aan hypotheekrente betaalt, is aflossen waarschijnlijk interessant. Informeer in dat geval hoeveel u boetevrij kunt aflossen. Meestal is dat maximaal 10% van het (openstaande) hypotheekbedrag per jaar. Als u voor 1 januari 2017 aflost, behaalt u hierbij een box 3-voordeel van maximaal afgerond 1,62% (2017, derde schijf box 3) van het bedrag van de aflossing. Indien geen of slechts een kleine hypotheekschuld overblijft, betaalt u ook nog eens geen inkomstenbelasting over de inkomsten uit eigen woning (eigenwoningforfait).

Stel verkoop eigen woning even uit

Bent u van plan om binnenkort uw schuldenvrije woning te verkopen en niet direct een nieuwe woning aan te kopen? Overweeg daar mee te wachten tot na 1 januari 2017. Verkoopt u uw woning vóór die datum, dan valt de ontvangen koopsom namelijk in 2017 in box 3 en telt deze mee voor de vermogensrendementsheffing. Verkoopt u de woning op bijvoorbeeld 6 januari 2017, dan valt de koopsom in dat jaar nog niet in box 3.

Eigenwoninglening registreren bij fiscus

 Financierde u in 2016 uw woning met een lening van een partij die niet verplicht is dat aan de Belastingdienst door te geven? Bijvoorbeeld familie of uw bv? Dan hoeft u dat niet meer door te geven met het Online formulier ‘Opgaaf lening eigen woning’. U kunt het aangeven bij uw aangifte inkomstenbelasting (over 2016). Ook als u een bestaande lening in 2016 wijzigde kan dat. Alleen als u de hypotheeklening in de aangifte opgeeft heeft u recht op hypotheekrenteaftrek in uw aangifte inkomstenbelasting, mits uiteraard ook aan de overige reguliere voorwaarden voor hypotheekrenteaftrek is voldaan.

Let op!

Financierde u al in 2015 uw woning met een lening van familie of uw bv en deed u nog geen aangifte over 2015 omdat u daar uitstel voor vroeg? Geef dan de gegevens over uw lening voor 31 december 2016 nog wel aan de Belastingdienst door met het formulier ‘Opgaaf lening eigen woning’ (via de website van de Belastingdienst).