Wat u moet weten over de aangifte inkomstenbelasting 2018

Heeft u al een blauwe envelop of e-mail ontvangen in uw (digitale) brievenbus? Vanaf 1 maart is het namelijk weer zover: u kunt belastingaangifte doen over uw inkomen en vermogen in 2018. Een activiteit waar veel mensen jaarlijks tegenop zien. Fiscaal Adviesbureau De Boer helpt u graag; na het lezen van dit artikel gaat u vol vertrouwen aan de slag!

Verzamel – vóór u daadwerkelijk aangifte gaat doen – alvast alle belangrijke documenten. Uw identiteitsbewijs voor uw BSN, jaaropgaven – van uw werk én hypotheek – en overzichten van uw bankrekening(en), eventuele beleggingen of partneralimentatie. Een goed begin is het halve werk! 

Leuker kunnen ze het niet maken…

Wel makkelijker. Die slogan kent iedereen ondertussen wel. De Belastingdienst vult sinds enkele jaren een groot deel van de gegevens alvast voor u in. En daarmee hebben zij de belastingaangifte voor veel mensen écht een heel stuk eenvoudiger gemaakt. Dat de fiscus u een handje helpt, betekent echter niet dat u niets meer zelf hoeft te doen. Controleer altijd álle gegevens: taal- en typfouten, verouderde data, bedragen die niet kloppen of ontbrekende aftrekposten haalt u er dan uit. U bent namelijk zelf verantwoordelijk voor de gegevens die u instuurt. Tip: is er afgelopen jaar op fiscaal vlak niets bijzonders gebeurd? Neem dan de aangifte van vorig jaar erbij. Handig als leidraad.

Aftrekposten 2018

Uiteraard vult u uw belastingaangifte altijd volledig naar waarheid in. Benut echter vooral uw aftrekposten; misschien kunt u wel méér zaken aftrekken dan u vooraf dacht. En wie weet wat dat onder de streep voor u betekent. We zetten enkele aftrekposten voor u op een rijtje.  

  • Eigen woning

Heeft u een eigen huis? Dan zijn bepaalde kosten, zoals de hypotheekrente, aftrekbaar. Als u recent een eigen woning heeft gekocht, zijn er naast de hypotheekrente ook kosten die je voor de aankoop gemaakt hebt aftrekbaar. Notariskosten bijvoorbeeld. Had u in verband met een verhuizing tijdelijk twee woningen? Dan kan dat betekenen dat u voor beide bepaalde kosten mag aftrekken. 

  • Studie

Mensen die studeren en recht hebben op studiefinanciering mogen hun studiekosten niet meer aftrekken. Doet u een opleiding zónder recht op studiefinanciering? Dan mag u de studiekosten nog wel aftrekken.

  • Zorgkosten

Maakt u zorgkosten? Onder bepaalde voorwaarden mag u die ook aftrekken. Het gaat bijvoorbeeld om medicijnen die niet in het basispakket zitten. Ook kosten voor hulpmiddelen, zoals steunzolen, aanpassingen aan huis of vervoersmiddel. In bepaalde situaties kan zelfs vervoer naar een arts of ziekenhuis verrekend worden.

  • Reiskosten openbaar vervoer

Gebruikt u – of uw fiscaal partner – het openbaar vervoer om naar het werk te reizen? Dan heeft u mogelijk recht op aftrek van de reiskosten. De vergoeding hangt af van de afstand die u aflegt, en hoeveel dagen u per week werkt. Krijgt u een reiskostenvergoeding van uw werkgever? Dan moet u die er eerst zelf afhalen.

  • Giften

Giften aan goede doelen of ANBI’s (algemeen nut beogende instelling) zijn aftrekbaar. Het drempelbedrag is 1% van je drempelinkomen, met een minimum van zestig euro. Het drempelinkomen is een verzameling van uw totale inkomsten en aftrekposten in box 1, 2 en 3. U mag maximaal 10% van uw drempelinkomen aftrekken.

  • Cryptovaluta

Heeft u geïnvesteerd in bitcoins, of andere cryptovaluta? Vergeet ook die niet aan te geven in uw belastingaangifte; ook deze valuta is namelijk onderdeel van uw vermogen.

Fiscaal partnerschap

Heeft u een fiscaal partner? Bijvoorbeeld omdat u getrouwd bent, een kind heeft, of met iemand een eigen woning deelt. Dan doet u samen belastingaangifte. Dat kan voordelig voor u zijn; inkomens en aftrekposten mag u zo voordelen, dat het voor u samen het meest gunstig uitpakt.

Uitstel

Wie voor 1 april 2018 zijn of haar aangifte verstuurt, krijgt sowieso bericht vóór 1 juli. Normaal gezien moet uw aangifte vóór 1 mei 2019 binnen zijn bij de Belastingdienst. Heeft u meer tijd nodig? Dan kunt u uitstel aanvragen, de nieuwe termijn is standaard 1 september. Denk goed na over of u uitstel wilt aanvragen, de fiscus kan bij uitstel namelijk rente doorberekenen als blijkt dat u moet bijbetalen. Uitstel kan dus geld kosten. Geen aangifte doen zónder aanvraag van uitstel kost trouwens ook geld; na een herinnering volgt namelijk een boete die kan oplopen tot vijfduizend euro!

Heeft u hulp nodig?

Ondanks dat de Belastingdienst een groot deel van de gegevens alvast voor u invult, is de belastingaangifte niet vanzelfsprekend een makkelijke klus. Het fiscaal stelsel is complex, en op iedere regel zijn uitzonderingen, aanvullingen en manieren om de aangifte op een betrouwbare manier zo gunstig mogelijk uit te laat te pakken voor uzelf. Wist u bijvoorbeeld dat het niet altijd voordelig is om loonheffingskorting toe te laten passen? Of dat u minder kosten voor uw eigen woning mag aftrekken bij een hoog inkomen? Fiscaal Adviesbureau De Boer kent alle regels, en helpt u graag met uw aangifte.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *